Skip to content
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Unia Europejska

Fundusze strukturalne są instrumentami Polityki Strukturalnej Unii Europejskiej. Ich zadaniem jest wspieranie restrukturyzacji i modernizacji gospodarek krajów UE. W ten sposób wpływa się na zwiększenie spójności ekonomicznej i społecznej Unii. Fundusze kierowane są do tych sektorów gospodarki i regionów, które bez pomocy finansowej nie są w stanie dorównać do średniego poziomu ekonomicznego w UE. W skład Unii wchodzą regiony dobrze rozwinięte, takie jak południowa Anglia, okolice Paryża, czy Holandia oraz te, których poziom rozwoju znacznie odbiega od “średniej europejskiej”. Są nimi Grecja, Irlandia, Portugalia, Północna Skandynawia i Południowe Włochy oraz nowe kraje członkowskie UE. Polityka Strukturalna i Fundusze mają pomóc władzom centralnym i regionalnym słabiej rozwiniętych regionów w rozwiązaniu ich najważniejszych problemów gospodarczych.

Polska jest największym beneficjentem pomocy unijnej. W latach 2014–2020 Unia Europejska przeznaczyła dla naszego kraju 82,5 mld euro. Podział środków i kierunki ich wykorzystania był przedmiotem dyskusji i uzgodnień władz centralnych i samorządowych z różnymi partnerami.

Głównym kry­teri­um podzi­ału środ­ków finan­sowych Unii na poszczególne państ­wa członkowskie jest poziom pro­duk­tu kra­jowego brut­to (PKB) na mieszkań­ca. Regiony o poziomie PKB na mieszkań­ca w grani­cach 75% — 90% śred­niego poziomu uni­jnego zal­iczane są do regionów w okre­sie prze­jś­ciowym, a bardziej rozwinięte to te, których PKB na mieszkań­ca osią­ga 90% lub więcej śred­niej unijnej.Nasz poziom PKB na mieszkań­ca osią­ga niecałe 70% śred­niego poziomu UE. Tylko wojew­ództ­wo mazowieck­ie przekroczyło granicę 75% i znalazło się w grupie regionów lep­iej rozwiniętych.Poza obiek­ty­wnym kry­teri­um podzi­ału fun­duszy, jakim jest poziom PKB na mieszkań­ca, wielkość przyz­nanych dane­mu państ­wu środ­ków zależy od wielu innych czyn­ników i zawsze jest przed­miotem negoc­jacji z Komisją Europe­jską.

Najwięk­sze kwoty Pol­s­ka zain­wes­t­u­je w infra­struk­turę trans­portową (dro­gową i kole­jową), ale najwięk­szy wzrost wydatków nastąpi w sferze innowa­cyjnoś­ci i wspar­cia przed­siębior­ców. Nadal finan­sować będziemy inwest­y­c­je w ochronę środowiska i ener­getykę, a także pro­jek­ty z dziedziny kul­tu­ry, edukacji, zatrud­nienia czy prze­ci­wdzi­ała­nia wyk­lucze­niu społecznemu.Miasta wojew­ódzkie wraz z okala­ją­cy­mi je gmi­na­mi otrzy­ma­ją duże wspar­cie na real­iza­cję wspól­nych przed­sięwz­ięć w zakre­sie dostęp­noś­ci komu­nika­cyjnej. Pon­ad­to fun­dusze sfi­nan­su­ją inwest­y­c­je w mias­tach, zwłaszcza pro­jek­ty związane z kom­plek­sową rewital­iza­cją, eko­log­icznym trans­portem miejskim, gospo­darką niskoemisyjną. Wymo­giem UE jest również rozwój tzw. inteligent­nych spec­jal­iza­cji, czyli skupi­e­nie się poszczegól­nych regionów na wybranych pri­o­ry­te­tach poli­ty­ki innowa­cyjnej. Obok bezz­wrot­nych dotacji Unia Europe­js­ka udostęp­nia także tzw. instru­men­ty zwrotne, czyli poży­cz­ki i kredy­ty. Korzys­tać z nich mogą zarówno przed­siębior­cy, jak i samorządy. Per­spek­ty­wa na lata 2014–2020 będzie wdrażana w Polsce poprzez 6 kra­jowych pro­gramów oper­a­cyjnych zarządzanych przez Min­is­terst­wo Roz­wo­ju oraz 16 pro­gramów region­al­nych zarządzanych przez Urzędy Marsza­łkowskie.

W perspektywie programowej 2014 — 2020 Polska może korzystać ze wsparcia w ramach następujących funduszy unijnych:

  • Europe­js­ki Fun­dusz Roz­wo­ju Region­al­nego, z którego finan­sowane są przed­sięwz­ię­cia w regionach, których poziom roz­wo­ju znaczą­co odb­ie­ga od śred­niej roz­wo­ju w UE, a także w regionach, w których prowad­zone są duże dzi­ała­nia restruk­tu­ryza­cyjne  prze­myśle i zatrud­nie­niu. Środ­ki kierowane są w szczegól­noś­ci na finan­sowanie inwest­y­cji w infra­struk­turę i ochronę środowiska, rozwój małych i śred­nich przed­siębiorstw, tworze­nie nowych miejsc pra­cy poprzez inwest­y­c­je pro­duk­cyjne, dzi­ałal­ność badaw­c­zo-roz­wo­jową.
  • Europe­js­ki Fun­dusz Społeczny głównym celem fun­duszu jest wal­ka z bezrobo­ciem w kra­jach członkows­kich. Pieniądze z Europe­jskiego Fun­duszu Społecznego zwięk­sza­ją możli­wość zatrud­nienia i ksz­tałce­nia. Z jego środ­ków współ­fi­nan­sowana jest pomoc dla różnych regionów i grup społecznych, w szczegól­noś­ci dla osób zagrożonych ubóst­wem oraz dla ludzi młodych wchodzą­cych na rynek pra­cy.
  • Fun­dusz Spójnoś­ci jest to fun­dusz przez­nac­zony dla państw członkows­kich, których dochód nar­o­dowy brut­to (DNB) na mieszkań­ca wynosi mniej niż 90% śred­niej w UE. Jego celem jest zre­dukowanie różnic gospo­dar­czych i społecznych oraz pro­mowanie zrównoważonego roz­wo­ju głównie poprzez duże inwest­y­c­je w zakre­sie infra­struk­tu­ry trans­portowej i ochrony środowiska.
  • Europe­js­ki Fun­dusz Rol­ny na rzecz Roz­wo­ju Obszarów Wiejs­kich  celem Fun­duszu jest pro­moc­ja zrównoważonego roz­wo­ju obszarów wiejs­kich na tere­nie całej Wspól­no­ty w sposób kom­ple­men­tarny do instru­men­tów rynkowych.
  • Europe­js­ki Fun­dusz Rybac­ki, którego głównym celem jest racjon­al­na gospo­dar­ka żywy­mi zasoba­mi wód i poprawa efek­ty­wnoś­ci sek­to­ra ryback­iego oraz pod­niesie­nie konkuren­cyjnoś­ci rybact­wa i przetwórst­wa ryb­ne­go.

W sum­ie, poprzez te fun­dusze Unia Europe­js­ka planu­je przekazać do 2020 roku praw­ie połowę swego całego budże­tu (pon­ad 453 mld euro) na pomoc kra­jom członkowskim. Pozostała część wydatków Unii kierowana jest do real­iza­cji celów spec­jal­nych przez dodatkowe fun­dusze inwest­y­cyjne, w tym:

  • Fun­dusz Sol­i­darnoś­ci Unii Europe­jskiej  — zapew­nia wspar­cie w przy­pad­ku poważnych klęsk żywiołowych,
  • Instru­ment Pomo­cy Przedakcesyjnej — stanowi wspar­cie dla kra­jów kandy­du­ją­cych i dla potenc­jal­nych kandy­datów do UE.

Poza tym Unia wprowadz­iła cztery instru­men­ty finan­sowe:

  • JASPERS i JASMINE — finan­su­ją wspar­cie tech­niczne przy przy­go­towa­niu dużych pro­jek­tów infra­struk­tu­ral­nych,
  • JEREMIE — ułatwia małym i śred­nim przed­siębiorstwom (MŚP) dostęp do mikro­fi­nan­sowa­nia,
  • JESSICA — wspo­ma­ga rozwój obszarów miejs­kich.

Sposób funkcjonowa­nia fun­duszy określony jest przez jeden, wspól­ny dla wszys­t­kich państw członkows­kich zestaw przepisów. Mają one na celu zapewnie­nie, że środ­ki z Fun­duszy są wyko­rzysty­wane zgod­nie ze strate­gią Europa 2020. Przepisy zapew­ni­a­ją również lep­szą koor­dy­nację i spójną real­iza­cję przed­sięwz­ięć oraz jak najprost­szy dostęp do Fun­duszy dla potenc­jal­nych benefic­jen­tów.

Programy krajowe: